Sunday, August 24, 2008

Bingkisan Kasih Aceh - Prolog

Alhamdulillah, Misi JIM Kasih Aceh ke 7 telah pun selamat tiba di Aceh, menjalankan aktiviti, mencapai misi dan telahpun kembali ke tanah air.

Secara peribadi, pengalaman dan dapatan misi kali ini ana rasakan amat berlainan sekali dengan pengalaman pertama kali ke Aceh pasca tsunami. Dari segi pengangkutan, layanan, pemandu, ukhuwwah.. semuanya berbeza sekali. Paling menarik kali ini rasa puas bukan sekadar dpt bersama anak-anak Aitam 3, bahkan anak-anak di Pesantren Dayah Darul Hijrah dan juga dapat bermuayasyah dgn akhawat mahasiswa di Aceh, berkongsi rasa, emosi dan pengalaman mahasiswa di Aceh dan Malaysia.

Kebetulan pula kali ini pemandu mobil bukan Pak Abu. Banyak hikmahnya. Apatah lagi pemandu kami (akhawat) adalah ikhwah yan masih belajar dan baru bergraduat. Sudah pasti ini pengalaman manis kerana mereka itu seolah-olah adik2 seperti karisma di Malaysia. Kesempatan berdiskusi, bertukar pandangan amat-amat dihargai.

Dalam konteks projek JIM International, sudah pasti antara tugasan penting ialah audit projek di Aceh. Alhamdulillah, nampaknya sumbagan kita telahpun membuahkan hasil. Bak kata Pak Munajjin dalam perbualannya dengan Pak Selamat..."Sumbangan kami sedikit aja.." bilang Pak Selamat sambil tersenyum". Dengan wajah penuh ceria Pak Munajjin membalas "Sedikit pun terasa kemanisannya.."

Cukup indah.... Apa yang kita sumbangkan adalah saham untuk kita di akhirat insyaAllah. Kini sebahagian kecil rakyat Aceh menuai hasil daripada sumbangan kita. Semoga kita pula akan menuai hasil di akhirat kelak.

Kini Aceh sedang membangun. Bersama Islam membina masyarakat. Membentuk negara Aceh yang adil dan sejahtera. Moga kita akan menjadi sebahagian daripada mereka, yang mempunyai saham dalam menegakkan syiar Islam di nusantara.

Nantikan coretan Misi 7 "Bingkisan Dari Aceh"

SHM
JIM KKI Kasih Aceh - 07/2005

0 comments:

 
template by suckmylolly.com